Budapesttől Párizsig elektromos busszal
Innovációs díj a Modulonak
A számos elismerést bezsebelő magyar tervezésű Modulo elektromos busz kedden a világ legnagyobb kompozit iparági szereplőket képviselő szervezetétől, a JEC Grouptól kapott Innovációs díjat, városi tömegközlekedés kategóriában. A díjátadó érdekessége az volt, hogy a BKV számára gyártott 20 darab kompozit busz egyikét is odavezették, így a MODULO C68E a történelem első és egyetlen elektromos busza, mely teljesítette az 1570 kilométeres Budapest – Párizs távot.
Az elismerést az önhordó, moduláris felépítésű, teljes kompozit váz miatt kapták, melyet az orosz NCC (Nanotechnology Center of Composites) gyárt. Mészáros Csaba és Molnár Péter (evopro) olyan prominens gyártók képviselőivel együtt vehették át a kitüntetést, mint az osztrák KTM Technologies, a német BMW vagy Audi, a spanyol ACCIONA Infrastructures, a belga Sonaca, az amerikai Bally Ribbon Mills, a francia Faurecia Automotive Exteriors vagy az olasz Automobili Lamborghini. De jöjjenek a Budapest-Párizs út legfőbb adatai: az öt akkumulátor sorral szerelt busz Budapesttől Párizsig 1570 km távolságot tett meg. Az út során a jármű meghajtására 792 kWh került felhasználásra, a rekuperált energia 103 kWh volt. A fékezési erőből visszanyert energiát is számolva az út során a fogyasztás 0,487 kWh/km értéket mutat. Szakemberek számítása szerint az elektromos áram, mint üzemanyag használatával fél tonnánál is több CO2 kibocsájtást sikerült megspórolni a Modulo-val.
De ez még csak a kezdet
Mint köztudott, decemberben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter húsz magyar gyártású, elektromos meghajtású midi autóbusz, és az üzemeltetéshez szükséges töltőállomások beszerzéséről írt alá támogatási szerződést a BKV Zrt.-vel. A mintegy négymilliárd forint vissza nem térítendő támogatásról szóló megállapodás szerint az alacsonypadlós, klimatizált, zéró kibocsátású elektromos autóbuszokat a budapesti utakon 2016. május 15-ig helyezik forgalomba. Varga Mihály akkor rámutatott: azzal, hogy megjelennek a tisztán elektromos meghajtású autóbuszok a menetrendszerinti budapesti közösségi közlekedésben, kézzelfoghatóvá válik, hogy az elektromos járművek valós alternatívát jelentenek az autóhoz képest. A megállapodás pedig „megfelel a kormány azon törekvésének, hogy Magyarország Közép-Európa vezető országa legyen az elektromos közlekedés elterjesztésében”. Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója a szerződéssel kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy amíg most száz forint egy dízelüzemű autóbusz kilométerdíja, az elektromos buszok üzemeltetési költsége ennek egyharmada, vagy egynegyede lesz.
Jelenleg egyébként 2500 jármű látja el a közösségi közlekedést Budapesten, de néhány hónapon belül Amszterdam és London után Budapesten lesz a legnagyobb elektromos buszflotta Európában.
Információ és képek: evopro