2016. jan 15.

10 milliárdos kár az Illatos úton

írta: Szánthó Erika Emma
10 milliárdos kár az Illatos úton

A volt Budapesti Vegyiművek Illatos úti telepéről az utolsó hordókat is elvitték, de a súlyosan szennyezett terület tisztítása még hátra van, amelyet erősen hátráltat- hívja fel erre a figyelmet a Greenpeace-, hogy Magyarországon nincs olyan jogszabály, amely garantálná, hogy az fizessen, aki okozta a kárt.
green2.jpg
Előzmények

Mint ismert, tavaly még legalább 2000 tonna különféle veszélyes anyagot és hulladékot tároltak a volt Budapest Vegyiművek területén, amelynek köszönhetően a talajvízben jócskán a határértéken felül van a benzol (emberre rákkeltő hatású), a klórbenzol, és egyéb szennyező anyagok szintje. (A mérések szerint a benzol és a klórbenzol akár mintegy 100 000-szeresen is meghaladja a határértékeket). A talaj és a talajvíz a hordók éveken át tartó szakszerűtlen tárolása miatt jelentősen elszennyeződött. A Greenpeace szeptemberben a budapesti Illatos úthoz közeli épületekben található háziporból vett mintákat (emeleti erkélyekről, sufnikból, padlásterekből, ezeken belül légkondicionálók és bútorok tetejéről), és a vizsgálat 11 mintában háromféle szennyezőt is kimutatott, melyek közül kettő szinte biztos, hogy a volt Budapesti Vegyiművek területéről juthatott ki.
green.jpgMég szállítás előtt

Végül mi fizetjük ki?

Most, hogy a hordókat elvitték, a súlyosan szennyezett terület megtisztítása következne, csakhogy jogszabály hiányában nincs aki ezt kifizesse. (A megoldás egy olyan jogszabály lenne, amely valós pénzügyi garanciákat vár el a veszélyes anyagokkal, technológiákkal dolgozó cégektől, és ezzel garantálni tudja  „a szennyező fizet” elv gyakorlati érvényesítését). A hordók elhordása nettó 1,6 milliárd forintba került, melyet a kormány fizetett ki- mondja Tarnai Richárd megbízott kormánybiztos-, ám ezt át fogja hárítani a tulajdonosokra, azaz a felszámolóra. A teljes kármentesítés költségei becslések szerint 10 milliárd forintba is kerülhet majd, és bár a kormány szándékai szerint ezt is a tulajdonosokkal fizettetné meg, az elmúlt évek tapasztalatai alapján, ezt végül a költségvetésnek, vagyis az adófizetőknek kell majd állnunk. A Greenpeace most a jogszabály megalkotásáért lobbizik.

Szólj hozzá